Truck Blog

  • Teleurstellend rapport IRU over chauffeurstekort

    Het Europese wegvervoer heeft last van het ernstigste chauffeurstekort in decennia, meldt de Europese wegvervoersorganisatie IRU. Voor het betreffende rapport voerde de IRU twee onderzoeken uit. Maar het loon wordt nergens ter sprake gebracht.
  • Franse TLN blokkeert tegen de blokkade

    De Franse branchevereniging FNTR blokkeert vanaf middernacht aanstaande de Franse A16 ter hoogte van Ghyvelde, uit protest tegen de blokkade van douaniers bij Calais. Zeer zorgelijk, vindt TLN. Ze hebben een punt.
  • DAF werkt aan nieuwe generatie

    Er is een prototype van een nieuwe DAF truck gespot onderweg die bewijst dat DAF bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe generatie zware trucks. Dat is op zich niet vreemd, want truckfabrikanten zijn altijd met de volgende generatie bezig. Bij DAF pakken ze nu ook de cabines aan en dat...
  • Werkgevers: Bij zwaar beroep eerder met pensioen

    Opnieuw stonden de pensioenen in het schijnwerperlicht van de media afgelopen weekend. De werkgevers stellen voor m mensen die een zwaar beroep uitoefenen, eerder met pensioen te laten gaan. Onder die zware beroepen valt ook het vak van chauffeur.
  • Minister Cora en het R-woord

    Gisteren was dus het debat in de Tweede Kamer over de komende tolheffing voor trucks. Daarbij gaat het de belanghebbenden in het wegvervoer vooral om om zoveel mogelijk tolmunten te laten terugsluizen naar de branche om de vergroening, lees investeren in schonere maar duurdere trucks, te gaan...
  • De Telegraaf zet Aso-trucker in de kijker

    Op Telegraaf.nl staat een dashcam filmpje van een vrachtwagen die een rijtje auto’s voorbij rijdt die braaf voor een rood verkeerslicht staan te wachten. De ‘Aso-trucker’ rijdt de auto’s voorbij en negeert het rode stoplicht wat als tijdelijke maatregel bij wegwerkzaamheden is neergezet.
  • Jost Group: 60 miljoen fraude

    Volgens de federale officier van justitie omvat de sociale fraude die de Jost Group gepleegd heeft naar schatting 60 miljoen Euro. Dit bleek tijdens de eerste hoorzitting in de zaak tegen de Jost Group.Eerder werden al 19 vrachtwagens in beslag genomen maar de aanklager schat dat er nog eens...
  • Twee onwenselijke situaties voor Rotterdam

    Vorig jaar rapporteerde BIGtruck al meerdere keren over de zotte situatie op de Maasvlakte. Daar worden trucks met Nederlands kenteken gefotografeerd en eventueel geverbaliseerd als ze net aan Euro 6 voldoen. Maar buitenlandse trucks mogen, of ze nu schoon zijn of niet, gewoon ongehinderd de...
  • Vakantiegeld: Eenmalig 750 euro, of...?

    Wat leek op een ingrijpende kwestie, waarbij elke chauffeur zeker vijf jaar vakantiegeld betaald zou moeten krijgen over zijn overuren, loopt af met een sisser: de bonden stellen hun leden voor de keus om nu eenmalig 750 euro te accepteren als compensatie, of je gaat via je vakbond of advocaat...
  • TLN: Europese inzet LZV helpt wel degelijk

    In onze berichtgeving over de nieuwe CO2 eisen die Europa heeft vastgelegd voor het vrachtverkeer halen we steevast de LZV, of in dit verband beter de ‘Ecocombi’ er bij. Die lange, zware combinatie zorgt namelijk voor een belangrijke reductie van het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot...
  • Chauffeurstekort? Geld helpt!

    Onze grootste bierbrouwer, Heineken heeft de jaarcijfers bekend gemaakt. Het bedrijf groeit als kool en de winst liep vorig jaar op tot maar liefst 2,1 miljard Euro. Voor het komende jaar wordt een verdere groei verwacht, maar het chauffeurstekort kan die groei afremmen. Als het product niet...
  • Falend CBR: Cora helpt niet

    Vrachtwagenchauffeurs die werkeloos thuis zitten omdat hun rijbewijs verlopen is, ondanks dat ze alles ruim op tijd hadden aangevraagd krijgen geen hulp van minister Cora van Nieuwenhuizen.Door enorme problemen bij het CBR zijn de wachttijden voor met name de gezondheidsverklaring zodanig...
  • Gezellig Winterfestival in Apeldoorn

    Was dat even gezellig, gisteren op het terrein van Grolleman op het Apeldoornse bedrijventerrein Ecofactorij. Op initiatief van een hechte vriendengroep, allemaal werkzaam in het chauffeursberoep, ontstond een leuk feestje met alles erop en eraan, het Winterfestival 2019. Het is klein begonnen,...
  • TLN en de tachofraude

    Het rapport van de inspectie waarin men stelt dat tachofraude zo geavanceerd wordt, dat die nauwelijks meer is op te sporen, heeft de gemoederen flink opgeschud. TLN kwam met een reactie, zij zou het betreuren wanneer het beeld ontstaat, dat Nederlandse vervoerders 'massaal' rust- en rijtijden...
  • ILT te klein, CBR een rommeltje

    Overheidsdiensten laten het afweten, zo blijkt de laatste tijd. Eerder hoorden we al over de grote problemen bij de Belastingdienst, maar ook bij het CBR en het ILT is het een zooitje. Zo heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheid, kortweg CBR, kennelijk de vergrijzing niet zien aankomen....
  • "Mobiel netwerk in Duitsland is een gatenkaas"

    Mobiel kunnen bellen in heel Duitsland is nog altijd niet vanzelfsprekend. Afgelopen weekend verscheen een artikel in het NRC waarin Duitsers zich beklaagden over de grote gebieden in hun land waar ze geen mobiel bereik hebben.
  • Boetes wegens beperkt zicht uit cabine

    Transport & Logistiek Nederland waarschuwt dat het er door hun leden, dat zijn transportbedrijven, op wordt gewezen dat er flink bekeurd wordt wanneer chauffeur spullen voor hun voorruit hebben staan. Dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland.
  • Handig van Tielbeke, zo'n ijssteiger

    Al valt er vandaag niet zo veel sneeuw als vorige week, de winter is nog lang niet voorbij. Ook vriest het vrijwel elke nacht en vormt zich dus ijs. Het gevaar daarbij is dat je 's ochtends wegrijdt met een partij sneeuw en of ijs op je trailer, zonder dat je daar weet van hebt.
  • Rekeningrijden vereenvoudigt ons werk

    In de media valt te lezen dat een groeiend aantal Nederlanders zich voor rekeningrijden uitspreekt. De tegenstanders zijn de traditioneel auto-gezinde partijen, die liever een statische wegenbelasting zien voor iedereen, waar de minderheid die bovengemiddeld veel rijdt, door de meerderheid...
  • Deze Scania woog ook bijna 6,5 ton met 360 pk

    Scania Nederland stuurde ons een bericht over de nieuwe trucks van RTE, elders op de BIGtruck homepage. Dit zijn modellen met een P-cabine, bedoeld voor dagwerk, en uitgerust met een negen liter vijfcilinder motor. In de vroege jaren '90, ten tijde van de 3-serie, was Scania al licht met de R...
  • Dood geel hesje: Alleen maar verliezers

    De dood van een Belgische actievoerder bij Visé, vorige week was een dramatische gebeurtenis met alleen maar verliezers. Uit de verschillende berichten lezen we dat er een blokkade was waarbij de ‘Gele Hesjes’ beweging op vrijdagavond de snelweg bij Visé blokkeerde. Dat is vanuit Luik...
  • Prijsverhoging KIWA leidt tot kamervragen

    De bestuurderskaart, ook wel chauffeurspas genoemd was in Nederland al veruit het duurste van alle Europese landen. Dat kon nog erger, want onlangs wist het KIWA de prijs nog verder op te drijven. Chauffeurs protesteren hier al heel lang tegen, ondermeer door het tekenen van een petitie maar nu...
  • Op naar weer een heel nieuw jaar!

    2018 kan het archief in, en wat ons betreft was het weer een prachtig jaar. Het was bijvoorbeeld het jaar waarin LNG een serieuze doorbraak maakte. Nu er drie merken een serieuze zware truck kunnen leveren op LNG begint het ergens op te lijken. Daarbij doet de Duitse overheid ook nog een...
  • Vakbekwaamheid import chauffeurs onder vuur

    Volgens de Noorse website Tungt.no hebben vorig jaar 108.000 niet Europese chauffeurs via Polen, Litouwen en Slovenië een werkvergunning gekregen waarmee ze als chauffeur door Europa mogen rijden. Het gaat hierbij onder meer om Moldaviërs, Kazachen, Filippijnen en Oekraïniërs. De chauffeurs...
  • Broshuis Asvergelijking

Blog overzicht per tag

Ons team

  • Iep van der Meer

    Iep van der Meer

    Iep is bedrijfswagen journalist maar diep in zijn hart ook nog steeds chauffeur. Als testchauffeur maakt Iep deel uit van de groep internationale specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde duizend punten test uitvoert.

  • Tim de Jong

    Tim de Jong

    Tim de Jong is als vakjournalist en freelance journalist in het wegvervoer actief sinds 1987, in binnen- en buitenland.

  • Alex Miedema

    Alex Miedema

    Alex is freelance bedrijfswagenjournalist met als specialismen trucksport en bijzondere voertuigen. Daarnaast is hij ook hyperactief op de diverse sociale media. 

  • Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden

    Niels van Duijvenboden (1983) is niet alleen een liefhebber van vrachtwagens, hij is ook chauffeur. Voor BIGtruck maakt hij met regelmaat prachtige reportages.